Sälj dig själv bra

När du ska kontakta en linkcreator är det väldigt viktigt att du säljer dig bra och att du gör det tydligt varför just du ska få en länk på den aktuella hemsidan eller bloggen. Det är en konst i sig och ska inte på något sätt underskattas.

En av de svåra och utmanande aspekterna av linkbuilding är att du måste låta en extern partner skriva en text som ska innehålla en länk till din webbplats. Du har trots allt inte direkt kontroll över webbplatsen där länken ska finnas. Det är därför en bra idé att du erbjuder din linkcreator att antingen skriva texten där länken ska ingå, eller bara skriva en kort introduktion till länken så att den kan integreras i ett blogginlägg eller en webbartikel.

Detta kan faktiskt också vara en win-win situation för din linkcreator, för om texten du skriver är av riktigt bra karaktär (och det är den såklart alltid) kan det också innebära att linkcreators hemsida eller blogg får ännu fler besökare.

Om du har mycket expertkunskap om ett ämne som du vet kommer att gynna linkcreatorns position i Googles sökresultat är det en mycket bra idé att använda det i din linkbuilding text. På så sätt ökar du länkskaparens värde i Googles ögon och det gör att du och länkskaparen kan bygga ett riktigt bra och ömsesidigt produktivt samarbete. Ju bättre innehåll på linkcreatorns webbplats, desto mer populär blir linkcreators webbplats. Ju mer populär linkcreatorns webbplats är, desto fler klick får din länk och desto fler besökare får din webbplats. Båda parter vinner.

Linkcreators

Människor som har möjlighet och intresse att länka till din hemsida eller blogg kallas linkcreators på marknadsföringsspråk, och de är oerhört viktiga för dig.

Ett bra exempel på en linkcreator skulle vara en populär bloggare eller en journalist eller redaktör för en tidning eller online media. Om du t.ex. har en hemsida som säljer keramik, skulle det vara en bra idé att du kontaktar en linkcreator som har en populär livsstilsblogg.

I många fall kommer en webbplats som syftar till att dela med sig av bra tips och råd till användarna vara en idealisk plats för att få en länk. Om du t.ex. äger ett företag som producerar och säljer hållbara engångsbestick och -koppar vore det självklart att få länkar på en hemsida som ger goda råd för en mer hållbar livsstil. Sedan kan du i en kort text om hållbara lösningar för vardagen infoga en länk till ditt företag.

Det gäller såklart att hitta linkcreators med mycket välbesökta och erkända hemsidor. Ju fler som besöker linkcreatorns blogg eller hemsida, desto fler får också möjlighet att klicka på länken till din hemsida.

Därför måste du också vara väldigt utåtriktad och proaktiv när det kommer till att kontakta dina linkcreators. I många fall vet de mycket väl vilken viktig aktör de är när det gäller linkbuilding och de kommer utan tvekan att få många erbjudanden från olika personer som precis som du är intresserade av att använda deras stora digitala inflytande.

Skriv linkbuilding texter själv, eller låt experter göra det åt dig

Texter där det måste finnas en länk till din hemsida eller blogg kallas konstigt nog för linkbuilding text. De är oerhört viktiga för dig om du tänker använda linkbuilding som marknadsföringsstrategi, eftersom en linkbuilding text är den text som ska övertyga läsaren om att just din hemsida eller blogg är värd ett besök. Länkbyggande texter kan vara väldigt olika, beroende på vilken webbplats de är på och vilken målgrupp de är avsedda för.

Ibland kan det ta formen av en lång informativ artikel, andra gånger kan det ta formen av ett blogginlägg. Det varierar extremt, men huvudpoängen med texten är att länken till din hemsida eller blogg ska införlivas på ett naturligt sätt.

Du kan erbjuda linkcreators att själv skriva din linkbuilding text och i så fall är det viktigt att du skriver din text så att den passar den målgrupp som besöker linkcreators hemsida. Du måste därför försöka sätta dig på deras plats och ta reda på varför de ska vara intresserade av just det du har att erbjuda.

Ibland är det självklart, men om du fokuserar på att sprida länkar till så många relevanta webbplatser som möjligt kan du snabbt sluta med att du måste presentera dig för väldigt många målgrupper. Det kan snabbt bli riktigt övermäktigt, och självklart har man också annat att se till.

Därför kan det vara en riktigt bra idé att be en professionell byrå skriva länkbyggande texter åt dig. Från en professionell byrå är du är garanterad texter av riktigt bra kvalitet, och du kan be om att få dina texter skrivna precis som du vill.

Genom att få en professionell byrå att skriva dina linkbuilding texter har du självklart inte samma känsla för texternas utformning som om du skrivit dem själv. Om det är oerhört viktigt för dig att dina linkbuilding texter är rätt skrivna kan du skriva dem själv. Men om du litar på att en professionell byrå kan göra det bättre och snabbare än du kan, är det definitivt en utgift värd pengarna.

Kom ihåg att en professionell byrå har mycket erfarenhet av att analysera sökord och målgrupp. De har även ett hav av skickliga copywriters som vet precis hur man skriver en bra linkbuilding text så att du övertygar läsarna att klicka på länken till din hemsida.

Om du ändå väljer att skriva dina linkbuilding texter själv är det väldigt viktigt att de inte framstår som för reklamlika. Om det är för uppenbart att du vill marknadsföra din webbplats kommer många läsare helt enkelt att sluta läsa. Det är därför oerhört viktigt att dina linkbuilding texter inte öppet försöker marknadsföra dig, utan i stället bara nämner din hemsida eller blogg som en bra inspirationskälla eller expertis.

Det handlar om att göra dina linkbuilding texter eleganta och inbjudande. Kom ihåg att det handlar om att skapa en textram där din länk kommer att fungera som en oemotståndlig källa till ytterligare inspiration. Läsaren ska inte känna att han/hon tvingas göra någonting, suget att klicka på din länk ska kännas som att det var deras egen idé.

Hitta linkcreators i ditt nätverk

Ett av de bästa sätten att hitta linkcreators, det vill säga där du kan hitta personer som kan och kommer att länka till din webbplats eller blogg, är att använda ditt nätverk.

Om du driver ditt eget företag online är det ofta så att du har ett nätverk av andra företagare inom ditt område. Eller så kanske du har ett nätverk av leverantörer eller intressenter som skulle vilja ge dig länkar.

Om du har en webbplats som säljer något väldigt specifikt, eller om du har en blogg där du skriver om något väldigt nischat, är det inte osannolikt att du har andra personer i ditt nätverk som driver hemsidor med relaterade ämnen. Om du t.ex. har en blogg om jazzmusik, det kan vara så att du känner någon i ditt nätverk som driver en skivaffär. Kontakta den personen och pitcha idén om en riktigt välskriven artikel om jazzmusik, som din jazzblogg kan länkas till. En riktigt välskriven artikel kommer både att förbättra skivbutikens status på nätet, och det kommer att öka antalet besökare på din blogg.