Vad är LinkBuilding och hur gör man det bäst?

När du har en hemsida eller en blogg är du intresserad av att komma så högt upp som möjligt i Googles sökresultat. På så sätt blir din webbplats eller blogg det första sökresultatet som dina potentiella kunder eller läsare ser.

Du kan uppnå detta på många sätt, men den helt klart mest effektiva metoden är den som kallas länkbyggande. I den här artikeln kommer vi att gå igenom vad länkbyggande är mer specifikt, samt olika länkbyggande strategier som kan öka din digitala genomslagskraft och placera dig högst upp i sökresultaten.

Fördjupad förklaring om Linkbuilding

Linkbuilding är en digital marknadsföringsstrategi som drar fördel av hur Google fungerar. När en annan webbplats väljer att länka till din webbplats eller blogg ser Google det som en kvalitetsstämpel. Därför kommer din webbplats eller blogg att placeras högre i sökresultaten. Det betyder att ju fler webbplatser som länkar till din webbplats eller blogg, desto bättre har du det i Googles sökmotor. Och ju högre upp på Googles sökresultat kommer du.

Linkbuilding är den viktigaste marknadsföringsstrategin inom det som på fackspråket kallas Off-page SEO. Det innebär sökmotoroptimering som sker utanför din egen hemsida eller blogg. Sökmotoroptimering är en digital marknadsföringsstrategi som syftar till att ge dig bästa möjliga position i sökresultaten. Den andra formen av SEO är så kallad On-page SEO, där sökmotoroptimeringen sker på din hemsida eller blogg. Det kommer t.ex. vara fokuserad på att anpassa dina rubriker eller dina texter till de sökord som är mest populära och relevanta för dig och din webbplats.

Linkbuilding är därför sökmotoroptimering som sker utanför din egen hemsida, och där det handlar om att bygga en gedigen länkserie till din egen hemsida eller blogg. På så sätt rankas du högre i Googles sökresultat.

Det är huvudkonceptet bakom linkbuilding, så enkelt är det faktiskt. Nu kanske du tror att det bara handlar om att få så många som möjligt att länka till dig. Det är inte riktigt så. Eller rättare sagt, så var det en gång. Men nu har kriterierna ändrats från Googles sida.

Nu behöver du inte bara ha så många länkar som möjligt, utan du måste i stället använda dig av länkar från webbplatser som är särskilt relevanta eller har särskild expertstatus. Google värdesätter den här typen av länkar högre, och du måste bygga din linkbuilding strategi kring det.

Se till att ditt innehåll är 10 gånger bättre än dina konkurrenters

Innan du kan förvänta dig att någon aktivt länkar till dig måste du också se till att ditt innehåll är av allra högsta kvalitet. Och med det menas att du alltid ska skapa innehåll som tillfredsställer dina användare, så att de vill komma tillbaka.

Det betyder naturligtvis inte att du bara måste producera mycket innehåll. Det som är viktigt är att du är bättre än dina konkurrenter, och därför kommer det vara en bra idé att ha innehåll som är kort och ger dina användare precis vad de vill ha. Och gillar även lite till.

Du kan göra dig själv en stor tjänst genom att göra lite sökordsanalys, där du helt enkelt kollar vad dina konkurrenter gör. Sök på de ord du vill ska ranka högt själv och ta reda på vad andra gör och ta reda på hur du kan göra det ännu bättre.

När du har innehåll på din webbplats som är av hög kvalitet, kommer linkcreators också vara villiga att länka till dig. Du måste därför börja med dig själv och ta reda på hur du kan förbättra ditt eget innehåll.

Kom ihåg att Google också är intresserade av att ge sina användare den bästa upplevelsen, där de hittar exakt den information eller tjänst de behöver. Bra innehåll som ger användarna precis det de letar efter gör också att du snabbt kommer att ta dig till toppen av Googles sökresultat.

Nu har vi gått igenom vad linkbuilding är, och vi har gett en bra inblick i vad du bör vara medveten om när det kommer till linkbuilding, på ett mer generellt plan. Här i slutet vill vi ge dig en genomgång av ett antal mycket effektiva linkbuilding strategier som definitivt kommer att placera dig i toppen av Googles sökresultat.

Publicera innehåll på andras bloggar

Vi har redan berört den här strategin, men det är för att den verkligen fungerar. Bloggar är en av de största och viktigaste formerna av internetmedier, där några av de riktigt stora bloggarna har många tusen läsare och följare på sociala medier.

Det vore dumt att inte dra nytta av den enorma potential som finns i bloggar, för det är ett säkert sätt att få ut länkar till din hemsida till så många som möjligt. Om en bloggare samtidigt har många följare på t.ex. Instagram kommer det att vara en självklar möjlighet för dig att sprida kunskap om dig, din webbplats och produkten eller tjänsten du erbjuder.

Naturligtvis är inte alla bloggare intresserade av länkbyggande, särskilt om linkbuilding texten är för reklamlik. Många bloggare kommer bara att marknadsföra webbplatser, tjänster eller produkter som de känner att de kan gå i god för. Tänk på att de också måste behålla ett varumärke. Å andra sidan betyder det att du verkligen måste övertyga bloggarna om att din hemsida är värd att länka till. Om du lyckas kommer du att ha en riktigt bra linkbuilding som verkligen kan skicka din webbplats till toppen av Googles sökresultat.

Publicera i pressen eller använd advertorials

Denna strategi är nära besläktad med den tidigare, då den också handlar om att använda väletablerade och välbesökta webbplatser som plattformar där dina länkar kan nå många människor.

Att använda sig av pressen är en mycket bra strategi, eftersom de etablerade tidningarna eller nätmedierna väger tungt hos Google. Om ett nyhetsmedia länkar till din webbplats betyder det för Google att din webbplats håller hög kvalitet. Därför får du mycket mer värde för Google. Du kommer därför snabbt att hamna högst upp i sökresultaten.

Om du väljer att använda pressen är det en bra idé att skriva din artikel själv, så att du inte är till besvär för journalisterna som jobbar på tidningen eller nätmedia. Du ska självklart skriva din artikel så att den håller samma kvalitet som tidningens övriga artiklar och det kan givetvis vara en utmaning. Du ska inte skriva artikeln som en annons, utan försöka infoga din hemsida på ett naturligt och sakligt sätt som verkar journalistiskt trovärdigt.

Denna strategi är verkligen användbar om ditt företag har några nyheter som faktiskt har ett riktigt nyhetsvärde för vanliga läsare.

Du kan också välja att använda så kallade advertorials, som är reklam förklädd till journalistik. Denna länkbyggnadsstrategi är verkligen effektiv, men är också ganska dyr. Du måste betala för det. Du kontaktar redaktionen för den tidning eller nätmedia du vill använda och frågar om det går att få en journalist att skriva ett annonsexemplar. Professionella journalister vill vanligtvis ha en bra betalning för den här typen av tjänster.

Nu har vi gått igenom ett antal riktigt effektiva och ofta använda linkbuilding strategier. Det finns själlvklart många andra strategier där ute, men dessa används väldigt ofta och upplever i allmänhet goda framgångar.

Sammanfattning

I den här artikeln har vi försökt granska vad linkbuilding är, vad du bör vara medveten om, samt vilka linkbuilding strategier som finns där ute.

Linkbuilding är en riktigt effektiv digital marknadsföringsstrategi som är ett måste för alla som vill komma till toppen av Googles sökresultat. I grund och botten är det en strategi som drar fördel av hur Googles sökmotor fungerar. Ju mer relevanta webbplatser som länkar till din webbplats, desto mer värdefull kommer din webbplats att visas för Google. Därför placerar Google dig högre och högre i listan över sökresultat.

Det är därför viktigt att hitta bra och relevanta hemsidor eller bloggar där man kan få en text med länkar publicerad. Linkbuilding texter ska fungera som sammanhanget som får läsarna att klicka på din länk och besöka din webbplats. De måste därför vara välskrivna och inte för uppenbara som reklam.

Linkbuilding är en oerhört viktig disciplin inom modern marknadsföring, och det är en extremt svår disciplin att bemästra. I den här artikeln har vi försökt avmystifiera linkbuilding och göra strategin mer hanterbar för dig. När du väl knäckt koden är den ett ovärderligt verktyg i din marknadsföringsstrategi. Lycka till!